fredag 15 januari 2010

Omotivation ger motivation.



I går så var det en omotiverad Thomas som kom hem efter jobbet, det är tungt en del dagar speciellt då jag går upp 05:15 och promenerar 3 km till jobbet. I går var en sådan där dag då jag bara ville slänga mig i soffan och titta på 2 1/2 män...
Min fru och jag har ju delat upp dagarna så Torsdagar är min träningsdag. Vi har sagt att vi kör varannan dag med Fredagar som ledig dag.
Jag bestämde mig i alla fall för att köra en liten sväng. Har en runda nu på vintern som är en gammal banvall, den går mellan Skövde och ut mot Skara. Jag joggade iväg i uppförsbacke och benen kändes förvånansvärt fräscha, det var bara i huvudet som jag var trött och grinig.
Efter 4 km skön svag lutande uppförsbacke så tänkte jag vända, det skulle då bli en mil totalt. Men det var då som jag tänkte på de bloggar jag följer på nätet.
Geir, som kör 42km på löpband
Anders som körde 95km på en vecka
Zebban som bara kör varv efter varv efter varv efter....

Så tack bloggvänner och vet ni någon mer blogg som jag kan läsa och följa med någon liknade envis ultralöpare som er tre så hör av er :-)

Så jag fortsatte ett par km till, till min stora glädje och benens fasa var nu alla spår av plogad löpväg borta, snöplogen plogade visst bara 5,5 km på denna cykelväg. Jag fortsatte ändå i oplogad terräng. Detta var i särklass det jobbigast jag gjort i år, benen for åt alla möjliga håll ibland var det hård snö under och ibland lössnö. Det var som att springa på en sådan där matta som höjdhopparna landar på efter hoppen.
Otroligt jobbigt och jag är inte säker på att benen sprang hela tiden men jag tror att de gjorde det.Totalt så blev det ca 2-2,5 km i 50 cm oplogad snö. Hade lite svårt att dricka så det blev en eller två små stopp för att få i sig sportdrycken(enervit).

På vägen hem var jag så nöjd med mig själv så jag hade tid att ta ett kort med mobilen det är rätt fint nu här på kvällarna om man tar sig tiden att titta runt lite.
I dag är det vilodag så det är lugnt och skönt men i helgen siktar vi på att ta oss över veckomålet på min 30km, det ordnar jag nog då denna turen till slut blev faktiskt 13 km och tidigare i veckan har jag gjort ett 14 km pass, så jag behöver ju bara springa 3 km men det blir nog något längre.

Jag har inte lagt upp någon plan för löpningen detta år än men har i alla fall sagt till mig själv att min är 30 km /vecka oavsett. Och som drömmål i vår är en mara i veckan fördelat på tre pass.
Skall vara med i Vinterspring nästa gång, den 25 Jan målet är inte en mara men en 1/2 mara eller tre mil är min målsättning där. Tanken var från början att köra två milpass på veckan och ett tvåmils pass på helgen, då passar det ju bra att köra med Team UltraSweden varannan helg.

Ha det Frykenmo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar