söndag 28 februari 2010

Löpband ??

Gjorde i dag löpbandsdebud, det var en intressant upplevelse. Efter lite tips från Miranda så klev jag på bandet och satte iväg i ett 6:30 tempo för att hitta rytmen.

Efter ett par km var jag nere på 6:00 tempo och så fort klarar jag inte av att löpa utomhus nu, för halt och snöigt.
När det stod 8km på displayen så ökade jag ytterligare och låg på 5:30 fart. Så fort har jag inte löpt sedan jag körde 5km fart i somras.
Frun som tränade på gym samtidigt började bli klar och det fick bli ett beslut att idag på premiären så skulle jag stoppa vid milen, så blev det och sista km ökade jag ytterligare så när jag "sprang" i mål låg jag på 5.00 fart, lite häftigt.

Veckan har blivit riktigt bra med tanke på löpningen så totalen blev till slut 47km det är mycket för mig men ändå känns det inte helt omöjligt att komma upp i dessa nivåer nu när det blir vår. Nu väntar fyra eftermiddagar på jobbet och då blir det lite tränat, dagis är antagligen stängt på grund av snörasrisk.

Sista så har jag döpt om mina gamla Asics skor till löpbandsdojjorna, så här ser de ut:

6 kommentarer:

  1. Härligt! Men vad tyckte du då? Psykiskt jobbigt? Svårt? Läskigt? Långtråkigt??

    Perfekt, ultrafestival i kaffe och Italien-andra, låter bra! :)

    SvaraRadera
  2. @Miranda
    Ja vad tyckte jag?? Får nog köra ett längre pass för att se vad jag tycker. Helt klart så tränar man ju det mentala. Tänk o göra som Geir köra mara på löpband...Skoj och kunna springa ett par km i högre fart än vad jag är van vid. Jag kommer nog att prova igen... men hellre ute i mörkret med Nitzer i lurarna
    Ha det ...fryk

    SvaraRadera
  3. To triks for å løpe langt på båndet:
    1) Musikk på øret
    2) Lek deg med tempoet. Gjør et klikk eller to hvert 5. minutt/hver km/ når du får en ny låt på øret.... Husk; de første 10 km er hardest, etter det går det greit:-)

    SvaraRadera
  4. @Geir Jag provar nästa gång med musik i öronen. Siktar på att köra en halvmara då.
    Nu är det snöstorm, dagis stängda och jag jobbar eftermiddag så träningen blir lidande, men det är snart vår.

    Ha det...fryk

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det snart vår. Men löpband är kalasbra för snabbhetsträning på vintern tycker jag även om jag aldrig skulle orka springa länge... på sätt och vis är det rätt bra för allt som oftast blir det intervall eller tempo bara för att det annars är så trist

    SvaraRadera
  6. @Mina, Jag är böjd o hålla med dig lite. Ute springer man långt och lugnt och om jag orkar lägger jag in lite fartökningar i slutet på passen. Löpband var tråkigt så då kanske det är lika bra att köra intervaller där, för det är ju lite tråkigt redan från början :-)
    Det finns en annan aspekt, om man inte äger ett band själv så kostar det ju en hemskt massa kr och nyttja det på gym. Försökte förhandla till mig enbart löpbandsträning men det går trögt.. återkommer där.
    Vad är länge för dig? Och skoj att du hittat hit:-)

    SvaraRadera